Varför bör ditt företag ha en bildbank

Får oskyldiga frågor som ”kan du skicka mig loggan” full panik att bryta ut? Har du mängder av dubblettbilder på datorn som tar upp lagringsutrymme? Föredrar du att skapa nya filer för att det tar längre tid att hitta de gamla? Då måste du läsa vidare!

Här tittar vi närmare på varför ditt företag bör ha en bildbank!

Behöver ditt företag en bildbank?

Om du känner igen dig i några av följande påståenden bör du kasta ett extra öga på Imageshop-bildbank. Ju fler punkter du nickar igenkännande och uppgivet åt – desto större är behovet av att systematisera och effektivisera lagringen av digitala file

  • Tanken på att leta genom många mappar för att hitta en viss bild får hjärtat att sjunka i halsgropen
  • Ni är osäkra på vilka av bilderna ni har fått samtycke till
  • Ni råkar dela utdaterade versioner av filer och bilder
  • Uppdaterad branding används inte i marknadsföring
  • Filnamnen har ingen koppling till själva innehållet

Bildbank är lösningen på alla dessa frustrationer, samtidigt som du snabbt kan dela filer både externt och internt.

Låter det som ett stort projekt att komma igång med?

Här kan du läsa om hur Vitus Rejser snabbt fick sorterat och laddat upp tusentals bilder på ett enkelt och effektivt sätt. Fördelarna med att ha en bildbank är många, och du kommer vara glad när jobbet är gjort.

Spara värdefull tid och effektivisera arbetet

En bildbank ger dig full kontroll över digitala filer och bilder. Du vet exakt vilka filer du har och var du har dem. Imageshop-bildbank låter dig kategorisera bilderna och lägga till viktig information som du senare kan söka på. Det gör att anställda internt och andra utanför företaget kan söka efter exakt det de behöver.

Ni slipper därmed lägga timmar på att bläddra genom bildmappar, söka i gamla mejl, rota runt i Dropbox, genomsöka alla mappar på datorn och be till alla datagudar att filen ska dyka upp. Bildbanken har många sökfunktioner som gör det enkelt att hitta just de filer du behöver, som t.ex. nyckelord, medietyper, kategorier, format, säsong, filinformation och användningsområde.

Det är också enkelt att sortera befintliga filer i bildbanken. I administrationen kan du snabbt hitta vilka filer som saknar information, dubbletter, gamla filer och inaktiva användare. Långdragna storrensningar för att få ordning på digitala filer är därmed ett minne blott. Här kan du få konkreta tips på hur du håller bildbanken städad!

bildbanken städad! Full kontroll på GDPR-samtycke

Det ställs höga krav på samtycke och dokumentation idag, oavsett om du vill dela bilder av anställda eller utomstående. Du måste ta väl hand om dokumentationen av samtycke, och det kan vara utmanande att ha koll. Det gäller särskilt om en person sagt ja till att ni får använda vissa bilder av dem, men inte alla.

Imageshop låter dig spara samtycke i bildbanken. Då kan du snabbt se hur du får använda bilden. Det är också möjligt att använda bildbanken för att inhämta samtycke. Användaren laddar upp en selfie, och därefter letar systemet upp alla bilder av personen med hjälp av AI eller ansiktsigenkänning. Nu kan personen gå igenom bilderna och ge tillåtelse till hur de får användas.

Läs mer om samtyckesmodulen här!

Rensa bland dubbletter och utdaterade bilder

Dubbletter tar upp enormt mycket lagringsutrymme och skapar mycket oreda. Det är jobbigt att behöva bläddra genom dussintals nästan identiska bilder. Om du ändrar bildstorleken på datorn sparas både originalet och kopian. Kanske vill du ha ett format till nyhetsbrevet och ett annat till sociala medier? Sådant skapar många dubbletter – bara i lite olika format.

En stor fördel med Imageshop är att du kan ändra filstorlek direkt i bildbanken!

Du kan inte bara ta bort dubbletter när du laddar upp bilder i Imageshop, du håller också enkelt ordning efter att du börjat använda bildbanken. Bildbanken har nämligen en praktisk funktion som enkelt visar dig alla dubbletter. Du kan också söka upp bilder från vissa årtal. Det gör det enklare att gå igenom gamla filer för att rensa bort allt som är utdaterat.

Stärk varumärket med genomförd branding

Använd bildbanken som källa till allt inom branding, bilder och marknadsföringsmaterial för att säkerställa att ni har ett konsekvent och starkt varumärke. Ni slipper att föråldrat material används genom att skapa en varumärkeshandbok, samt ge anställda tillgång till de senaste och mest uppdaterade filerna. Det tar bara några timmar att sätta upp modulen, tack vare drag & drop och färdiga mallar.

Föreställ dig följande scenario: Siri vill skapa grafik till sociala medier om ett projekt hon arbetar med. Hon frågar dig om korrekt användning av logga och färger, vilket sätter igång en ändlös jakt efter riktlinjer och uppdaterade filer. I ren frustration slutar det med att Siri använder en slumpmässig lösning. När detta händer tillräckligt många gånger slutar det med splittrad branding som försvagar varumärket.

Imageshop Brand Guide är en modul som enkelt låter dig sätta upp riktlinjer och instruktioner. Nu kan Siri bara logga in, ladda ner loggan, hitta relevanta bilder och läsa igenom instruktionerna. Varumärkesguiden integreras nämligen med bildbanken för att göra processen så smidig som möjligt. Varumärkeshandboken gör det möjligt att ladda ner logotyper, bilder, grafik och film, så att ni får ett konsekvent och enhetligt varumärke.

Dela bilder både internt och externt

Har ni ett stort behov av att göra bilder tillgängliga för andra utanför företaget? Det är krångligt att behöva ha utomstående som kontaktar er med bildförfrågningar. Du måste lägga tid på att leta fram relevant information och vidarebefordra den. Imageshop bildbank gör det möjligt för andra att själva söka upp och ladda ner precis det de behöver.

Du bestämmer själv om bilderna ska vara offentligt tillgängliga eller endast tillgängliga för registrerade användare. Hälsodirektoratet valde till exempel att ha material och riktlinjer om coronaviruset öppet för alla. Det gjorde det enkelt för butiker och restauranger att ladda ner affischer och bilder att sätta upp på dörrar och väggar.

Det är så klart möjligt att bara dela bildbanken internt i företaget, samt integrera den med andra system. Vitus Rejser kan till exempel välja bilder från bildbanken direkt i Craft CMS när de ska publicera blogginlägg, tack vare ett praktiskt plug-in. De slipper därmed att behöva ladda ner bilder från bildbanken, spara dem på datorn och sedan ladda upp dem i Craft CMS.

Låter detta intressant? Kontakta oss för att få en gratis online-demo!

Dessa bloggartiklar kan också intressera dig:

Få en anpassad demo av imageshop gratis

Vill du ha en gratis onlinedemo av vårt system, eller har du några frågor om Imageshop DAM-lösningen?

Få gratis demo: