Med Imageshop har det aldrig varit enklare att organisera företagets bilder. Och med rätt användning av metadata kan Imageshop bli ett ännu kraftfullare verktyg. Ta reda på hur du kan effektivisera organiseringen av bilderna i ditt företag och få tips om hur dina bilder kan få mer och bättre metadata.
Det sägs att en bild är värd mer än tusen ord. Detsamma kan sägas om bildens metadata. Den berättar var bilden togs, när den togs, vilket format den har och mycket mer. Och det är bara den tekniska metadata som kameran genererar automatiskt. Dessutom kan man i efterhand lägga till metadata som beskrivning, nyckelord, fotograf och användningsrättigheter.
På Imageshop anser vi att denna metadata är guld värd!
En bildfil utan metadata är som en nål i en höstack när den ligger bland otaliga andra filer. Metadata gör filen sökbar, både för företagets anställda och deras kunder. Och om filen är offentligt publicerad gör metadata att den kan sökas på nätet, vilket gör ditt företag mer synligt i sökmotorer som till exempel Google och Bing.

Metadata är som en skattkarta som gör det möjligt att hitta dina bilder.
Rätt användning av metadata kan också hjälpa företaget med varumärkesbyggande genom att göra de mest relevanta och senaste varumärkesresurserna lättillgängliga och enkla att hitta. En annan sak som är viktig att tänka på är upphovsrätt och användningsrättigheter för företagets bildfiler. Metadata gör det enklare att hålla ordning på hur och hur länge bilder kan användas.
Eftersom metadata är så oumbärlig har Imageshop utvecklat ett system som kan använda bildfilens metadata för att kategorisera och tagga filen, göra den sökbar i bildbanken, hålla ordning på användningsrättigheter och mycket mer. I kombination med vår användning av artificiell intelligens för automatisk bildigenkänning har det aldrig varit enklare att organisera stora mängder bildfiler.
Så här lägger du till metadata i Imageshop
Imageshop erbjuder ett kraftfullt verktyg för lagring, organisering och visning av bilder för stora och små företag. Men för att vårt verktyg ska fungera så bra som möjligt är det beroende av bra information om filerna som laddas upp. Därför är det viktigt att våra användare lägger in tillräcklig information när de laddar upp bilder. För att göra detta arbete enklare har vi utvecklat smarta lösningar för att hjälpa till med just detta.
Som administratör kan du enkelt ladda upp stora mängder bilder till Imageshop med drag and drop. Du kan till och med ladda upp via mobil om du skulle behöva det. Läs mer om hur du laddar upp och får stenkoll på dina bilder här.

Det är enkelt att ladda upp bilder till Imageshop med drag and drop och på mobil.
Men att ladda upp bilderna till Imageshop är bara halva jobbet. För du vill ju gärna att användarna av din bildbank, oavsett om de är anställda i företaget eller allmänheten, ska kunna hitta de bilder de behöver. Då är det viktigt med bra och noggrann information om bilderna. Och det är här metadata spelar en viktig roll.
Imageshop har automatiska processer för ifyllning av metadata som sparar användaren tid vid uppladdning av bilder. Beroende på hur bildbanken är uppsatt kan den läsa metadata från bildfilerna som laddas upp och fylla i information om de enskilda bilderna. Och artificiell intelligens kan användas för att hitta lämpliga sökord för bilderna och känna igen ansikten. Dessutom kan du manuellt lägga till all möjlig annan metadata som kan passa ditt företags behov.

Imageshop kan lägga till information från metadata och bildigenkänning. Vilken metadata som används beror på hur användaren väljer att sätta upp sin bildbank.
Om du ofta laddar upp bilder med samma information, som till exempel samma fotograf eller plats, kan du spara tid genom att skapa en mall. Med en mall behöver du inte fylla i samma fält varje gång du laddar upp bilder. När du väljer en mall kommer informationen du har sparat i mallen automatiskt att användas.

Du kan enkelt spara metadata som en mall som kan användas senare på andra bilder.
Så på så sätt kan du, med användning av Imageshops verktyg och medveten användning av metadata, göra företagets bilder sökbara så att det blir enkelt att hitta just de bilder du behöver när du behöver dem.
Hur man får mer och bättre metadata
Som du ser blir bildorganisering ännu enklare i Imageshop med bra metadata. Men nu kanske du undrar vad du och ditt företag kan göra för att de bilder ni laddar upp till Imageshop ska ha tillräcklig metadata. Här är några tips på vad man kan göra för att säkerställa mer och bättre metadata på bildfiler.
Skapa en plan
Tänk på vilka mål företaget har, hur filerna i Imageshop ska användas och vilken metadata som är nödvändig. Tänk också på vem som ska använda Imageshop och vem som ska skapa och underhålla metadata. Skapa en plan för vilken metadata som ska inkluderas. Du kommer nog snabbt att se att inte all metadata är lika viktig, så dela in den i kategorier som ”nödvändig”, ”rekommenderad” och ”valfri”.
Metadata | Beskrivning | Prioritet |
Titel | Beskrivande titel | Nödvändig |
Fotograf | Namnet på fotografen | Rekommenderad |
Plats | Var bilden är tagen | Valfri |
Inkludera inte känslig information
Metadata ska behandlas som all annan typ av data. Detta inkluderar att följa dataskyddsförordningen (GDPR) och företagets integritetspolicy. Så se till att inte inkludera känsliga uppgifter eller personuppgifter i metadata.
Se också till att inte inkludera information som är känslig eller hemlig för ditt företag. Kom ihåg att vem som helst med tillgång till en bild kan läsa metadata.
Låt kameran spara så mycket information som möjligt
Om det är du eller någon inom ditt företag som står för fotograferingen kan det vara klokt att titta på kamerainställningarna. Oavsett om det är en systemkamera eller en smartphone har kameran många inställningar. Detta inkluderar vilken metadata som sparas, som till exempel lagring av position. Slå på det som kan slås på för att få med så mycket relevant metadata som möjligt.
På många kameror kan man också lägga till beskrivande metadata som fotograf och upphovsrätt, så att alla bilder som tas med kameran automatiskt sparas med denna information. Ta reda på hur detta görs på din kamera, så är det åtminstone en sak du slipper fylla i manuellt senare.
Lägg till metadata i bildredigeringsprogrammet
I många fall ska bilder redigeras innan de laddas upp till Imageshop. I program som Adobe Lightroom är det enkelt att lägga till taggar, beskrivningar och mycket mer. Om ditt företag använder sig av professionella fotografer kan detta vara något att ta upp med dem.
Att lägga till beskrivande metadata tidigt har flera fördelar. Det kan inte bara göra uppladdningen till Imageshop enklare och mer effektiv, utan det gör också att metadata följer med vidare till andra program och plattformar om bilderna ska användas på andra sätt någon annanstans.
Skapa titlar och beskrivningar som alla förstår
Det är viktigt att företagets bilder presenteras på ett bra sätt. Då måste du ha bra titlar och beskrivningar som förklarar bildmotivet och väcker användarens intresse.
En bra titel och en bra beskrivning är förståelig för alla och innehåller inte interna uttryck som man måste ha arbetat på avdelningen i flera år för att förstå.
Involvera hela företaget!
Det sista och viktigaste tipset är att involvera alla som ska ta, ladda upp och använda bilder. Se till att alla förstår hur Imageshop använder metadata för att organisera och göra bilder sökbara. Och se till att alla som ska lägga till metadata använder samma ord och uttryck. När hela företaget är involverat blir det enklare att upptäcka fel i metadata, arbetsflödet blir mer effektivt och alla får nytta av en bra och effektiv bildorganisering.