En profilmanual – även kallad brand guide – hjälper dig att skapa en tydlig visuell identitet för ditt företag. Den innehåller regler för hur element som logotyp, typsnitt och ikoner ska användas – men varför är detta så viktigt? Hur skapar du en profilmanual? Hur delar du elementen?
Här kan du läsa mer om varför ditt företag behöver en profilmanual, och hur Imageshop kan hjälpa dig att skapa en effektiv brand guide som är enkel att använda.
Varför behöver du en profilmanual?
En profilmanual säkerställer att alla som kommunicerar på företagets vägnar använder samma element på samma sätt. Då skapar du en tydlig och igenkännbar identitet för ditt varumärke. Om du har en igenkännlig identitet kommer kunderna snabbare att minnas dig. Med hjälp av profilmanualen får kommunikationen en röd tråd utåt, och varumärket uppfattas precis som du vill att det ska göra.
Om det är stora skillnader mellan webbplats, annonser, presentationer, visitkort och annat kan det lätt bli förvirrande för dina kunder. I värsta fall kan en bristfällig och otydlig identitet skada intrycket och försvaga tilliten till ditt varumärke.
Alla måste förhålla sig till samma regler för hur de ska kommunicera som varumärket, vilka ikoner och typsnitt som ska användas och var, samt eventuella andra regler. Om alla anställda och samarbetspartners följer profilmanualen blir identiteten och kommunikationen konsekvent över tid, och då blir den tydlig och lätt att komma ihåg.
Nedladdningsbara element med en online brand guide
Många företag skapar en profilmanual som ett PDF-dokument. Det är dock en omständlig lösning som kan ta mycket tid. Du måste inte bara skicka profilmanualen till dem som behöver den – du måste även skicka logotyp, bilder och andra element. Det finns också risk att flera slutar med att använda gamla och utdaterade versioner, till exempel en gammal logotyp, eftersom de inte vet att det finns en uppdaterad version.
Med Imageshops profilmanual blir alla element nedladdningsbara – exempelvis typsnitt, logotyp och ikoner. Slutanvändaren behöver bara få tillgång och kan därefter ladda ner det de behöver. På så sätt får du god kontroll över innehållet, och kan känna dig trygg i att alla inom företaget använder rätt version av elementen.

Vem har tillgång till profilen?
Profilmanualen i Imageshop gör det enkelt att dela element utan att slutanvändaren behöver logga in. Detta är praktiskt för dig som vill göra vissa element tillgängliga externt, till exempel färger, huvudlogotyp och riktlinjer. Slutanvändaren behöver bara följa en särskild länk för att komma direkt till profilmanualen.
Du väljer själv om du vill dela länken direkt eller lägga upp den på din hemsida. Om du ofta blir kontaktad av press som frågar efter bilder och logotyp kan det vara smart att göra länken tillgänglig på hemsidan. Du har däremot större kontroll över vem som laddar ner elementen om du delar länken direkt med de som ska ha tillgång, eller kräver att användaren måste skapa ett konto innan nedladdning.
Element som endast är avsedda för internt bruk kan du lägga bakom en inloggning, så att endast de du gett åtkomst till kan hämta dem. Du hanterar användartillgången via Imageshop. Användarna måste då logga in för att se och ladda ner innehållet. Exempel på interna element kan vara typsnitt, ikoner och olika versioner av logotypen.
Profilmanualen samlar allt på ett ställe
Med Imageshop kan du ha alla filer och element samlade på ett och samma ställe, så att du kan göra dem tillgängliga där de behövs. Profilmanualen är helt integrerad med bildbanken, så att du enkelt kan hämta uppdaterade element direkt in i brand guiden.
Dessutom erbjuder Imageshop en rad olika integrationer och plugins. Du kan bland annat koppla Imageshop till utvalda CMS-system, Adobe Creative Cloud, ERP- och PIM-lösningar. Därmed slipper du lägga tid på att leta efter rätt element och filer. Det blir också betydligt enklare att publicera bilder och filer med hjälp av API och plugins.
När du använder online brand guide från Imageshop har du alltid profilmanualen lättillgänglig för alla anställda, samarbetspartners och andra som behöver den informationen. Då kan du känna dig trygg i att alla kommunicerar företagets personlighet, identitet och autenticitet på ett tydligt och korrekt sätt.
Kontakta oss om du vill ha en demonstration av profilmanualen i Imageshop!