Imageshop historia startade på slutet av 1900-talet, då ägarna arbetade inom den norska resebranschen och marknadsförde och distribuerade kvalitetsbilder från norska fjordar, kustkultur, norrsken och andra efterfrågade norska naturfenomen till samarbetspartners, resebyråer och andra inom resebranschen över hela världen. De vanliga mediebilderna som blev utskickade under denna tidsperiod var oftast originalbilder som blev skickade via vanlig post och som sedan behövde returneras till avsändaren. Leveransen från Bergen, Norge till Tokyo, Japan kunde vara 10-11 dagar och det var mycket jobb och höga kostnader att skicka och få tillbaka bilderna. Mottagarna var tvungna att skanna och bearbeta bilderna innan de kunde användas i resebroschyrer eller på webbsidor.
Efter en tid kom CD-skivan och det blev möjligt att lagra flera bilder på en CD som både sparade tid och kostnader både för avsändaren och mottagaren. 2001 blev första versionen av bildbanken Imageshop lanserad för resebolaget Fjord Norge AS och det gjorde vardagen med resebilder väsentligt mycket bättre och enklare. Detta skedde troligtvis före begreppet Digital Asset Management system blev påkommet eller använt eftersom vår produkt var väldigt tidigt ute på marknaden. Men med Imageshop kunde alltså kunder Worldwide enkelt beställa och lagra bilder i hög kvalitet direkt från webben. Leveranstiden blev reducerad från minimum 10 dagar till några få minuter. Imageshop var en oerhörd framgång och lanseringen till många verksamheter som jobbade med marknadsföring kunde därmed starta. Några av de första kunderna var utrikesdepartementet, den nationella turistorganisationen (VisitNorway) och flera destinationsbolag i hela landet.
2010 blev bolaget Screentek AS etablerat för att fortsätta utveckla produkterna Imageshop och Screenbooking. Imageshop har idag hundratals kunder och tusentals användare över hela världen.
Medan produkterna och bolaget i vår tid ofta har en kort levnadstid eftersom behov och efterfrågan hela tiden förändrar sig, så har Screentek upplevt en ökad efterfrågan efter vårt Digital Asset Management sytem. Vi ser att antal bilder runt oss ökar massivt och att behovet för att organisera, behandla och dela bilder aldrig har varit större hos privata och offentliga verksamheter. De senaste åren har också levande bild ökat extremt mycket och vi upplever att det används alltmer av alla typer av verksamheter som då också har behov för bra processer i förbindelse med hantering av media.
Utvecklingsmöjligheterna för vårt Digital Asset Management Sytem har blivit oändliga. Vi nämner som exempel bara nyckelordet “Artificial Intelligence” som ett fenomen som kommer betyda mycket för utvecklingen av samhället i stort och inte minst vår egen produkt.
2017 lanserar vi vår version 5.0 av Imageshop där vi verkliggör flera av våra drömmar.